Balak...baler..bala

sesetengah orang kater balak..sesetangah orang kater baler..ader gak kata bala..bala a/l murugan miahaha

aper yg terjadi di MalaysIA ari ni adalah satu baler yg diturunkan Oleh Allah s.w.t kpader rakyat mesia..mungkin dloo kalo kiter lihat kiter aman tp nikmat aman tu cam telah ditarik sedikit demi sedikit tanpa pengetahuan ramai pihak..kalo dloo lek jerk letak moto lock handle suda la..tp skang x cukup ngan lock handle kene lak lock ngan rantai besi yg sebesar perot saufi miahaha...

jadik nikmat keaman telah ditarik sikit demi sedikit sehingga satu hari nanti baru lah kiter tergdah..seumpama hari ini H1n! bukan asing tok kiter da ramai yg terkene..sehinga uitm kene cuti tok mengelakkan penularan wabak berkenaan..slamat ker kiter..aman ker kiter...

Allah turunkan bala kerna perbuatan kita sendiri
Firman Allah yang bermaksud ” Segala kerosakan di atas muka bumi ini adalah dari usaha tangan-tangan manusia sendiri….. “.

kenapa Allah turunkan bala pada kita(tu dia persoalannyer)

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. Rasulullah saw. Bersabda: “ Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.
2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.
3. Zakat dijadikan hutang.
4. Suami memperturutkan kehendak isteri.
5. Anak derhaka terhadap ibunya,
Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya.
7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.
8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.
9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.
10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.
11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.
12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).
13. Para artis-artis disanjung-sanjung.
14. Muzik banyak dimainkan.
15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain".

*suda lupa no 6 nye..maaf...
Wawwahualam missawab

:::keharokkan apekah yg terjadi:::
Ya Allah selamatkanlah dan peliharalah Aku,kluargaku,sahabat handai ku dari bala' mu.
5 Responses
  1. una husna Says:

    urm~ kalau bukak dalam surah Ar-rahman,ada banyak kali pengulangan ayat "maka nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?" menunjukkan betapa kita manusia ni banyak melakukan kesalahan.. Allah takkan jadikan suatu benda tu sia-sia melainkan ada hikmahnya.. s0 as hambaNya dah jadi tanggungjawab untuk muhasab balik dengan segala apa yang berlaku skang.. "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (QS. Al-Baqarah, 2: 216)


  2. hafeezah Says:

    setuju ngan post ni n komen kak una
    dlm x sedar Allah da tarik sikit2
    dan slh satu cara dgn menarik ilmu dgn mematikan alim ulama' maka org yg jahil akan dipilih sbg ketua.mereka sesat lg menyesatkan.
    wallahua'lam


  3. saufiahmad Says:

    hafeeza koreksyen bkan kak tp makcik maihaha...guro2
    yep semua tu betol x der nak di koreksyenkan..cmer kekadang terfikir H1n1 ni adelah keje keje apoteker yg jahat..mayb sebab ubat x laku maka diciptanyer virus then ubat laku..apoteker yg jahat perlu dihapuskan miahaha


  4. una husna Says:

    okeyh sang saufi..i d0 agree wif u..
    memang kalau ikot satu sumber yang sah, swine flu ni dicipta sebab nak bagi vaksin yg dibuat oleh pharmacist laku.. dari segi perundangan memang patot rejam je apoteker yg jaat itu.. manusia memang kita taley duga la kepala otak dalam.. tapi benda dah jadi, memang bala yg Allah bagi selalunya tru manusia, sebab aqal kita terbatas, taley pk complicated.. s0 kita amek iktibar la.. cari usaha la nak membendung, pakai mask, sape yang saket tu kalo dah soh dok umah tu tayah la kua2 lagi, then sebenarnya yg plg utama is berd0a.. sebab lumrah manusia ni pelupa.. kadang2 bila susah baru nak ingat Allah, kadang2 time senang je, kadang2 time susa senang, kadang2 langsung ta ingat.. jadik dari kita menyalahkan babi yg ta berd0sa, or apoteker yg jaat,or pesakit H1N1, baeklah kita berd0a.. huhuhuhu~
    terpanjang ar sopi.. amp0n


  5. saufiahmad Says:

    oo agak tegas disitu x per x per aku sker..aku sker...betol betol mende da jadik so life must go on..

    oo x per un laie panjang laie bminat akumembacernyer...