Johor ade Dialek dier ke???

malaysia memang mewah..ngan sumber alamnyer..ngan maknannyer yg pelbagai..ngan bahaser dan budaya...sepanjang idop yg sudah menjaukau 20 taun saya da merantau ke sluruh malaysia..dan berjaya bermaustautim di semua area di malaysia..selatan..utara dan pantai timur..so nak tak nak kene la blajar slanga utara sket klate sket..jawe sket miahaha so arini slanga johor...erk johor bkan bahaser stended ker...haa tu yg anda x tahu lets chek it out

1.Saing
amatlah payah kalo kiter dah terbiase cakap mende ni..pastuh kiter cakap lak kat kengkawan yang dari pantai timur...
saing di sini adelah bersama...contoh kegunaan ayat-weh ko nak g nanti saing erk...
tp orang pantai timur plak kater saing ni member miahaha...kire dier paham ayat di atas dgn weh ko nak g nanti kawan erk..miahaha..kelako2

2.meruntu-runtu
ia bukanlah samer dgn meronter-ronter..ia menerangkan keadaan yg kusut masai..contoh kegunaan ayat..eish izzat,ko ni sikat r rambut..meruntu-runtu aku tgok miahaha..kelako2

3.nijam
nijam ni diambil dari perkataan ini jam yg membawa maksud sekarang...contoh penggunaan ayat
nijam maner ader orang bawak gebor g sepital...miahaha kelako2

4.alat-alat
ia menerangkan maksud sahaja jerk...contoh penggunaan..tadi aku makan nasik alat-alat(x der aluk pon)..miahaha kelako2

5.gasak/rasak
memperihalkan perasaan lantak ko lah...contoh nyer..ko ni orang cakap x nak dengor..gasak ko ah miahaha....kelako2

6.kemamor
x tentu arah....kegunaan ayat..agak knaper orang ni x kemamor da aku tgok

bnyk laie sperti gebor..sondak..dan sebagainyer tp sampai disini mungkin next tyme ader part 2 nyer miahaha..iAllah..mungkin pasni kiter baljo slanga keda..klate dan kemungkinan jawe miahaha..

:::keharokkan apekah yang terjadi:::
dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung
6 Responses
  1. fiD Says:

    yang aku pena dengar , gune n paham cume "saeng" jew. ahuauhahuahuauh


  2. saufiahmad Says:

    hahah xcukup johor r tuh miahaha

    lelor penah dgo lelor miahaha
    mungkin ko x cukup kg lae miahaha ko bandor sgt miahaha


  3. cikminn Says:

    ade slot 'mari belajar bahasa' lak eh sopi..menarik2..miahaha

    yg 'nijam' uh cm klako jek,ley plak wt 'ini jam' jd 1 perkataan.org johor ni suke ati je..hahah


  4. saufiahmad Says:

    hahaha..memang kelako..yg tukang tulis ni pon terbahak2..
    tq kerna membace..tq..tq


  5. cik wawi Says:

    pinjm ayt krgn sopi tyme skool dl...
    "hi adek2. hari ni abg akn sampaikan ceramah ttg kesihatn ... ". (bukn ayt sbnr)...
    agagagga...
    xley blah dlm krgn tules hi adek2...
    mmg mesra tol 'abg' sopi yep...
    sesuai mengajar bhsa...


  6. saufiahmad Says:

    hahaha..aku maseh ingat lae jawapn aku tok trial bio..hampeh...macam maner ko leh ingat ko bkan kelas ku pon..miahaha..