dapur bujang bsame saufi ahmad

haaa teringin gak aku nak jadik cam jamie oliver ker cep wan ker kan..
tp x per saufi ahmad pon aper kurang nyer
bab makan no 1..
so untuk memenuhi citarasa dan selera dier...
dier pon memasak...
memasak kan amaln mulie miahahaha...

so arini yer puan2 dan tuan2..kite nak masa samosa gile kentang..ape dier??

samosa GIle Kentang

haaaa jom cheki out barang2 nyer
kentang
sdikit sayur campur
kulit popia
serbuk kopi..eh silap...serbuk kari dan serbuk lada

yer jgn lper bawang merah..bawang putih dan halia..garam secukup rasa


ok cik senah ko jgan malas sgt..potong bawang tuh..hiris halus2 sebab aper kiter nak tumis bagi dier garing..x leh ker tumbuk jer cep saufi ahmad..x leh...kiter nak bwang tuh garing yer nak bau dier lagi hangit kalu tumbuk nanti bawang x garing hahahaha mandai jerk aku.ko nak tumbuk ko tumbuk la cik senah oii..miahahhaa

kentang dipotong dadu yer..rendam dalam air...

bawang baper kilo nak???

x yah berkilo2 ko agak2 r..buat banyak letak banyak tp nisbah dier adelah

bawg merah:bwg putih:halie
4:3:1

paam ngak...

dah potong bawang panaskan kuali yer

panaskan minyak ..tarok minyak secukup rase...
jgn lak ko letak lebih2 yer..jage kesihatan...

pastuh tumislah bawang ko tuh sampai garing...
kayu manis bunge lawang kalo nak letak pon boleh x nak letak pon boleh
pasal ni dapur bujang miahaha x der rules miahahaha..

tumis sehingga naek bau dan garing bwang tuh yer.,,,kalu korang x au macam maner garing tuh..agak2 jer la yer...aku nak explain sini payah pulak...

so selepas itu bancuhkan serbuk kari dan lada itu dengan air..bior dier cair2 x per yer...
so nisbah serbuk kari kepade serbuk lade adelah

3 :2 

tp kalau korang raser nak melada mulot orang..ko tambah lagi serbuk lade...bagi meraung jadik rimau orang tuh miahahaha

lepas tuh korng tambahkan air...agak2 3/4 kuali...biarkan dier mendidih sebntar sblom memasukkan kentang sayur..kalu ader tempe pon boleh..bedal jerk kalau korang raser nak masukkan aper lagi....besi jangan la yer...masukkn lah bende yg boleh dimakan..spt daging dan sbgnyer...

pastuh korang lerh lah kacaudgn perlahan2..api jgn lah tlalu kuat macam nak masak nasik kawah dan jgnlah teelalu kecil mcm nak buat semut panggang miahahaha...yg sedang2 ajer yer cik senah oi(tiru gaye cep wan)

pastikan anda kacau selalu..kang takut berkerak lak kat bawah...biar sampai kering yer..bkn sampai hangus miahahaha...

haa ni la rupe uduh inti samosa aku...

baru inti x leh dimakan lagi...

biorkan dier sejuk sket sblom proses penggulungan dibuat

bahan yg diperlukan untuk menggulung samosa gile kentang :)

jom ikuti langkah demi langkah...







sapukan tepung cair dihujung skali supaye ianyer melekat



so kalau korang nak buat bentuk rimau ker gajah ker boleh..x der hal care dier korang kene ler pikirkan sendri..alah bwat bentuk muke awek korang..masuk dalam perut jadi tahi juge miahahah...

so lepas siap leh la gorang...jeng2 ni ler hasilnyer

wowwweeeee!!!!

abes dimakan dalam tempoh 30 minit..sungguh laku...miahahaha

:::keharokkan apekah yang terjadi::::

cuti+makan = gemok..seryes gemok giler sekarang~


6 Responses
  1. perghhh....sifu ak ni universal...masuk dapur pon tera...miahaha....tukar sifu-chef la pulak nanti..hahahahhaa


  2. LuQLuQ Says:

    gile kentang!!pndai ko masak.haha


  3. ShirA Says:

    ppperrgghhh, sibok je tiru!!!;D
    smlm tgok bru ader post mulut senget, tetibe leh plak kuor post masak,hadoiihaiii,delete r camnehhh...whahahahah~ ;D


  4. cik wawi Says:

    alaa, apsal tunjuk gulung popia biase?
    aku dah excited nak tgk cara2 melipat samosa tiga segi.
    kecewa weh!


  5. eeeee....bak kate orang kampung jeram,

    BERIYEEEE BEBENOOOO!!! hahaha


  6. Azlansap Says:

    mcm xsedap je..hahaha