Pengakuan bhg 1

haa macam gempak kan tajuk pengakuan miahaha..macam nak mengaku sesuatu yg hawt
bile pengakuan adelah akan mengenai bidang photography

dalam bidang fotografi neh aku udah menceburkan diri selame setaun lebeyh la officially nyer sejak
beli the only one dslr iaitu canon 500d dengan kit lens bodoh..
ia dibeli atas dasar yang minat yang mendalam bukan kerana terikut2
wlaupun telah diracuni oleh gambar2 ammar ahmad dan en Ahmad jais(tuh kire terinfluence la bukan terikut2)
mase aku beli tuh.. x der la musim sgt dslr neh...so so jer la...nampak la saper yg berminat tuh
tp lepas aku beli sumer orang pon beli what the heck miahaha

telah dipengaruhi oleh bapaknyer yang mempunyai dlsr filem canon eos 500N ..n waaah sblom beli digital kene test dloo pakai camera filem amatlah payah..kene kuasai ISO..shutter speed.. n Apeture..bukan senang2 jer beli...
dan lulus baru beli tu pun pakai dwet simpanan..minat nyer pasal...layan

maka bile dapat jer the first dslr maka bermulalah kemajuan dalam bidang photog..memule memang memalukan...yela tgoik gambo orang sumer chun2 nak mamp..tp bile tgok gambo yg kite amek cam ampeh...segan nak tunjuk kat orang..nak tunjuk camera kat orang pon kite naek segan..bile kualitinye same jerk ngan camera kompak(wlopon bgus sket la sbnonyer) tapi almost the same la orang puteh kater

malu memang malu...orang kater angle dah bijak dan smart tp x au macam ader kurang disitu sbgai contoh gambo neh

ni adelah gambo yang terawal ..tgok tuh macam tak cun lansung...nak share pon naek malu miahaha

gambo pengantin neh dikritik hebat...kenaper perlu ader bokeh daun tuh..kelako2...
 belaj
ni plak aper motif???

DOF(depth of field) yang hancus!!

jadi aku terlah perbaiki..pikirnyer pikir dan beljar punyer dan belajar punye belajar dan aku tau
aku skang kekurangan satu iaitu ilmu dalam edit
akan ader suare2 sumbang yang bodoh macam baghal cakap hek ele aper barang gambo edit
aku pon macam baghal gak dloo..cakap ape lah edit2 neh..
ato pon dalam bahase photog dinamekan post processing(PP)

jadi meh aku buat analogi..
korang g tangkap ikan...ikan tuh memang la cantik..tp kan ke lagi sedap kalo dimasak
kalo ikan x masak memang x sedap..kalo ikan dimasak perghh..baru rase dier naek...
so kire cam korang amek gambo...n gambo yang raw(mentah) memang x lawo
tp lepas di PP memang puh superb so aku pon amek keputusan tok belajor PP
tp kat mane??
thansk to Youtube hehehe...

jom tgok  gambo selepas PP



haaa di awal  pembabitan edit mengedit..di dalam bilik yang aku gelar white room miahaha..memang sker bilik ni tp bilik ni dah x der lagi dah..




berjinak2 ngan gambo binatang menggunakan tamron bapak akunyer..70mm-210mm..tuh jer la tele lens yang aku ader miahaha..tq bapak :)

then dari sejak dari reti edit aku mule belajo edit tp aku takut nanti terlebeyh edit x lawo lak..kalau ikan masak terlebeyh asam atau garam kan x sedap tuh so kene la pandai2 edit...

then aku pon ske cber macam2 genre...dan sosial photog(erk ader ker) adelah my fav hohoho

ni bukan lah nenek2 sesape...ni adelah sempene misi kemanusiaan kat kemboja..sgt seronok..

di royal belum...

pak cik ni claim die penyanyi satu mase dloo..layan

sejak dari itu maka banyaklah gambar saufi ahmad..dan aku mule bjinak2 ngan contest2 kat blog.dari aper yg aku masuk sumernyer alhamdulillah ader no dan menang yea..
tp aku x cukup puas lagi sbnarnyer

dan macam2 lagi diterokainye spt

light trail

talking to the moon

n many more :)

aku menulis kali ni pasal ni bukan nak show off ke ape..seryes..minat aku amek gambo nawaitu first bukan nak nunjuk2..tp adelah untuk kepuasan diri..tp ader pujian tuh aku syukur jer la kan..thanks la kire berbaloi la dengan usehe akukan

akhir2 neh aku tgok banyak budak pakai dslr tapi gambo macam gampang..x der la aku nak cakap gambo aku pawer bebeno..kalo baru beli dslr x per la aku maafkan.tp ni x..dah dekan setaun gune still x der penambah baikkan..gambo same macam kamera kompak..aper citer bro...

aku malu gak kekadang kalo ader orang ckap..bencinyer dak2 skang suke men dslr,,g pasor pon nak bawak dslr..aper cer.....aduss pahamilah itu aderlah poser..yang mengikut2...tapi bagi kami...ianya minat..dan seriusnyer saufi ahmad x ske nak menunjuk2...bukan sifatnya..

jadi tolonglah sape2 yg ader dslr tuh bawak2 la belajo..tangkaplah dengan care dslr tangkap bukan tangkap macam camera kompak..dang! x tau belajo la..bingai...

:::keharokkan apekah yang terjadi:::


tapi saufi ahmad suke menunjuk2 gambarnya..show ur pic not ur camera..love the pic not the camera..



sila lawati flickr tok gambo2 saufi ahmad yang cambesh hohohho...

6 Responses
  1. terasa den,ko ckp sudah kai setahun tp gamba mcm kompak cam....huhuhuhuhu....


  2. saufiahmad Says:

    dang terase lak kenape harus begitu..bkanker ko dah banyak improvement..lek2 jgn mudah terase miahaha


  3. miahaha.....yo la....bila datang?


  4. saufiahmad Says:

    rahsie..aku datang bile kamu2 memerlukannya miahahaha..tp aku datang bukan sbg photog..aku x bawak camera...hoho


  5. Miahaha...memang ak merinduimu....hahahaha


  6. Teem Azzahra Says:

    bila entah nak ambik gambar aku.kecik ati ;(