xpuas hati dan bersyukur...

apekah kalau kite x berpuas hati maksudnya kita tidak bersyukur..keharokkan apekah itu...
yelah ko dah dok senang2 dah diberi makan
dah diberi subsidi diam2 suda...
sayang sekali definisi syukur sudah jauh dan disalah ertikan oleh sesetengah pihak
untuk kepentingan diri nya sendiri

syukur tidak akan mengaburi kekejaman dan ketidak adilan yang  berlaku di depan mata
izinkan saya mengungkap sebuah kisah :)


Mus’ab bin Umair ra ini salah seorang sahabat nabi yang terpilih. Dahulunya dia ini, sebelum memilih Islam sebagai pegangannya, hidup dalam lingkungan kemewahan yang tiada bandingannya.
Dikatakan bahawa setiap kali dia berjalan di pasar-pasar,setiap mata akan terhenti dan asyik memandang beliau. Bajunya adalah dari kain yang terbaik, dan wangiannya dari jenis yang paling mahal dan semerbak sekali bauannya. Sejak dari kecil lagi dia dipelihara dengan segala macam kemewahan oleh keluarganya.

Nabi Muhammad SAW pernah berkata :
"Tidak seorangpun lebih tampan di Makkah daripada Mus'ab. Tidak ada orang di kota itu lebih baik pakaian dan diberi makan dari Mus'ab Tidak. Tidak ada anak dibesarkan dengan kasih sayang dan cinta lebih dari dia"

Namun, akibat dari memilih Islam, maka dari keadaan yang mewah tadi, dia bertukar menjadi seorang yang sangat sukar kehidupannya.

Kenapa saya memilih kisah beliau? Ini kerana Rasulullah SAW sendiri pernah menitiskan air mata dari wajah baginda yang mulia apabila mengenangkan nasib yang dialama Mus’ab. Sehinggakan pada waktu syahidnya beliau di medan Uhud, jasadnya tidak dapat ditutp dengan sempurna disebabkan ketiadaan kain. Begitulah daifnya beliau pada ketika itu.

Adakah kita boleh mengkategorikan Mus’ab sebagai insan yang TIDAK BERSYUKUR?

Bukankah dia tidak sepatutnya melawan, sebaliknya ‘BERSYUKUR’ sahajalah dengan kemewahan yang ada itu?

Sahabat-sahabat, bahawasanya bersyukur itu bukanlah bermaksud kita redha dengan segala apa yang berlaku, dengan alasan ada orang lain yang hidupnya lebih sukar dari kita.

Sebaliknya, bersyukur itu kita bangun dan cuba merubah keadaan menjadi lebih baik dari sedia ada.

Barangkali, mungkin para pemuka Quraisy pada waktu jahiliah dulu akan mengatakan perkara serupa sepertimana yang dikatakan oleh sebilangan pihak :
“Mus’ab, kamu sepatutnya bersyukur denga n segala nikmat kemewahan yang telah kamu perolehi dari orang tuamu, sejak dari kecil lagi. Kamu tidak bersyukur, kerana kamu ingkar akan kedua orang tuamu yang selama ini memberi segala macam subsidi, dari makan, minum, perubatan, dan ‘minyak’ wangi”

jadi renung2kan lah dan slamat beramal :)

:::keharokkan apekah yang terjadi:::

PRk semakin panas..dan spt biase ader aksi2 yg panas berlaku..aper pon kite tunggu dan lihat..pasti ader cacing kepanasan..kami tiada kepentingan ape2..kalah pon x per..kalau menang,syukur bonus dan ujian Allah..senyum sokmo :) dari mahasiswa untuk mahasiswa :) 

to apeh ur not alone :))
2 Responses
  1. Anonymous Says:

    Lagian,adakah mus'ab boleh dikategorikan sebagai pengkhianat??
    Kemenangan pasti milik mahasiswa biarpun mereka merancang pelbagai strategis...


  2. saufiahmad Says:

    pengkhianat..siapa kisah dengan istilah pengkhianat..apekah kesan menjadi pengkhianat kepade kaum kuffar...

    pengkhianat adelah sesuatu yang ditimbulkan untuk menghina individu yang telah bersalah kepade sesuatu pihak sahaja :)

    enjoy aja