kerana aku bukan bumi

*bacer dloo sampai abes baru aku btau kenaper ditulis entri nih....sedih dan pilu cewwah...buangkan sifat perkauman di dalam diri anda sebelum membacanya k....

Kerana aku bukan bumi....

aku belajor bebetol pon tetapi masih diletakkan bersama kelompok bumi yg rendah keputusannyer...stpm aku dapat 3.6 tp aku x layak tok bersama mereka yg 3.6....nak dapat biasiswa pon susah jgak

kerana aku bukan bumi

aku kene bayar cukai....tapi bile nak mintak bantuan...mereka utamakan bumi yg bkemungkinan bayar cukai lebeyh rendah dari aku....

kerana aku bukan bumi...

aku dianggap second class dalam masyarakat mereka...sampai ader yg cakap....woii lu balik r negara lu sendiri....aku maner ader negara laen..mesia r negara aku....

kerana aku bukan bumi....

aku kene berusehe 2 kali ganda daripada mereka...disaat mereka bersenang lenang...aku berusaha..bile dah berjaya..mereka memeras aku...

kerana aku bukan bumi....

rumah yg nak ku beli harganyer lebeyh mahal daripada mereka yg bumi...dgn alasan ini bumi dan tanah mereka...adekah aku masyarakat yg dipinggirkan...

pelik dan aneh kenapa macam ni...katenyer ni negara Islam...dan islam mengatakan...tiada perbezaan antara bangsa...bangsa dijadikan sama sahaja darjatnyer dan dijadikan kamu berbangsa2 untuk kamu kenal mengenali...Islam melaungkan keadilan...kenapa berlaku ketidak adilan...

sedeyh dan pilu...sampai bila..bumi nak bertongkatkan bantuan...antara sebab mengapa masih ader antara kami yg x kamcheng adelah sebab x puas ati..kenapa x puas ati sebab berlakunyer kezaliman dan ketidak adilan...sbb tu kami membenci...kami bukan membnci bangsanya..kami benci ketidak adilan yg diperlakukan...

kami lahir dan membesar disini...inilah tanah air kami...bukan di mana2 lain di muka bumi ini...kita dah macam satu keluarga yg besar..adek beradek pon akan bergasak...tp apekah adil apabila abg long mendapat lebeyh dari adek2nyer yg lain....

:::keharokkan apekah yg berlaku:::

20 tahun kita hidup...dah lali dgn mende ni...dah x eran...mende ni mmg berlaku...tp aper leh wat...
aku menulis ni sebab ade r sorang member yg berkata.."yelah kan kita bukan bumi kan"
terus terfikir...btol gak kenapa dier bkan bumi dier ader class len plak...
aper pon mende ni bukan berlaku pada semua orang...
individu yg mempunyai minda kelas pertama pasti boleh menerima perbezaan ini dgn positif dan
menentang ketidak adilan di muka bumi...

"mana ader keadilan kat muka bumi ni"
Astagfirullah...mengucap bang kalo cakap macam tuh...
Allah tu maha adil...

jgn jadik macam golongan "nama Allah diperjuang Hukum Allah Dibuang"
bajet hero dgn otak yg kosong....
6 Responses
  1. Anonymous Says:

    weh.dis is so interestinggg.dala aku dmam n stress.balik bace ko nye.best okay. yup2.aku kt tmpt keje bile kwn dgn cine n india.kesian gak kat dorg.bertuah kite as bumi kan.tp sperti kurang keadilan dekat situ.sebb tak sumi non bumi fam dorg senang.


  2. Nur Cahaya Says:

    good post,dude. mmg bagos sesangat especially tang ayat golongan nama Allah diperjuang tu. heh. apa2 pun, dat's d reality now. yg penting, mtlamat harus dibetulkan. Klu syariat islam diguna pakai, takkan wujud ketidak adilan kt dunia ni. anyhow, thumbs up to u lah =)


  3. ASP Says:

    apa ada pada nama bumiputra?
    kerana nama title "bumi" itu, bangsa aku lambat mencapai kemajuan..


  4. saufiahmad Says:

    rauain-haha tq...iAllah kalo diberi hak yg lbeyh kurang pon kiter sbg bumi mampu untuk bgn bersaing dgn sihat dgn mereka..kiter bkan OKU yg senantiase memerlukan tongkat bantuan...kan kan..sbg seorang bumi kiter pon mahu maju

    nur cahaya - btol2...nama Allah diperjuang..tp sayang hukum Allah dibuang awal2...sayang2...

    alan-(mengangguk tanda setuju) miahhaha


  5. aSma.mUnshi Says:

    tingkatkn prestasi..kurangkan kontroversi..bykkn ilmu di dada supaya tidak ditindas


  6. saufiahmad Says:

    jgn isau cik asma..kalo x stuuju leh luahkan pendapat..x perlu berkias..yerk..

    mengenai ditindas...sbnarnyer kita telah ditindas dgn pemikiran yg disempitkan....kesian2...x per x yah belajo btol2...kalo aku susah ader yg bantu miahahaha