Siapa yang menjaga bangsa sebenarnya?

kelakar...tapi itulah persoalannyer...siapa yang menjaga sesebuah bangsa itu....


mungkin yg ader kater Yang di Pertuan Agong...kelako2

mungkin ader yang kater Anwar Ibrahim...kelako2..diri sendir x pon ssah jaga...mahu jaga bangsa

mungkin ader yang kater Mahathir Mohammad.....lagila..suda nyanyuk...saya dah lupa katernyer dalam kes linggam..miahahaha(jgn amek ati kepada sesiapa yg membaca)

mungkin ader yg kater Nik Aziz Nik Mat..mungkin tidak.... dan tidak mungkin kerana dier seorang yg spritual dan bkan nasionalisme....

mungkin ader yg kater Najib Tun Razak..ni lagi la kelako...enjit jet pon x leh jager mahu jager bangsa miahahaha.....

mungkin ader yg kater lim kit siang laa ong ka ting la,subramaniam la,sammy vellu la karpal sing la...dan banyak lagi la....


tp mereka ini ker yg menjaga sesebuah bangsa itu...sama sekali saya katakan tidak...mereka semua hanya reti melalak untuk menjaga perut masing2...mungkin umno adelah pejuang bangsa....pooodah...lagila x leh pakai...pejuang bangsa dgn rasuah(kalo bahase sedap sket politik wang)...Umno adelah pejuang kaum melayu dan ianyer relavan satu masa dloo tp sekarang sejajar dengan gagasan satu malaysia dimana rakyat didahulukan pencapaian di utmakana bla bla(cakap lebeyh) UMno bukan lah sesuatu yg relavan sebagai pejuang Bangsa Malaysia...bangsa Malaysia.....Bangsa Malaysia....


merka seperti pejuang kaum...kita x perlukan lagi pejuang kaum yg boleh membawa kepada perpecahan bangsa Malaysia itu sendiri....


persoalan masih x terjawab....siapa sebenarnyer yang menjaga bangsa kita nih???



Yang menjaga bangsa kita sebenarnyer Ahli Akedimik dan golongan cerdik pandai..prof-prof,dan cendikiawan sekalian...


mereka adelah golongan yg ikhlas...tidak mahukan pangkat dan darjat teapi mahu membantu bangsa kita sendiri untuk lebeyh maju...x cayer tanyer r saintis2..mereka x mahukan nama...mereka hanyer mahu menemui penemuan baru untuk mengharumkan nama bangsa dan mengangkat bangsa Malaysia Ke arah satu darjat yg lebeyh baek


dalam citer 2012 pon ader mngatakan 1 young sceintist is better than 20 politician...miahahah...makner nyer betapa betapa penting nyer golongan cerdik pandai(bukan golongan yg cerdik pandai berkata dan melayari bahasa ntah pe jadah)


dengan ilmu yg mereka ada maka mereka boleh lihat kepincangan yg dilakukan oleh pihak pemerintah...sbg contoh...PPSMI..yg telah mendapat tentangan hebat oleh ahli2 akademik spt a samad said dan prof ungku aziz....jom kiter tgok pemikiran seorang ahli politik dan ahli akedemik dalam isu PPSMI


ahli politik- umm kalo tuko dari bahase melayu ker bahase inggeris..maka buku teks akan ditukar...cg2 akan dihantar ke kursus..maka itu semua memerlukan duet..maka projek2 spt membuat buku teks baru leh r aku kasik kat syarikat kroni2 aku dan cg2 yg dihantar kursus tu leh dok kat resort aku..kayo2 aku..so aku kene sokong mnatang nih miahahaha...biaq pi la kat depa..miahaha


ahli akademik - x leh jadik nih..knaper nak tukar....murid akan terkeliru dan pemahaman berkurang dan pencapaian akan menurun..punah2....


dan akhernyer sbg keputusan bberapa tahun ppsmi ramai yg tercicir dan x leh menruskan pelajaran kerana mereka terkandas dek sebab masalah bahasa...ini diakui sendiri oleh kerajaan..seb bek laa dah tuko....tp masalah gak kalo tuko...mengelirukan murid2..kalo korang yg bacer nih dah pandai len r..tp sian r kat adek2 yg baru nak kenal aper itu sains dan matematik...kejap bi kejap bm...aper masalah ngan bm...


:::keharokkan apekah yg berlaku:::

bersamalah kiter menjadi orang yg memperjuangkan bangsa Malaysia dgn hati yg tulus...tanpa penyelewengan dan sbgnyer...aper pon yg anda bacer td jgnlah dipercayai 100% ..berfikirlah dgn hati tenang dan lapang...

dan mintalah Allah menjauhkan diri dari  pemikiran yg sempit....iAllah!!
4 Responses
  1. rauain Says:

    owh sgt betul.sbb aku rase veteran pon dulu rmai je skola speaking melayu.hahaha.amik contoh mak apak la.bole je dorang fluent english. entry ni best!





    p/s:botak da ke?ekekeke


  2. gua sokong...kita patut usulkan PM wajib ada PhD dan basic pelajaran agama..dan dari latarbelakang yg elok2...
    Bukan jenis spesies bom org...


  3. cik wawi Says:

    aq pk2 balek,
    klu tyme skola dl bljr maths ngn sc in english..
    aq yaken aq xkan smp tahap skrg neh.
    aq lg r bdak kg kot.
    bahase penjajah neh bukn aq reti sgt pon.
    ilmu hisab aq reti r.
    tp mathematics x reti :P


  4. saufiahmad Says:

    rauain-betol ain...mak pak aku pon lepak jerk cakap english berabuk gak miahaha...tp skolah skolah melayu jerk..penguasaan BI sbenarnyer ats diri sendiri....bdak kg pon leh cakap BI dgn berabuknyer kalo dier nak tol x...x perlu nak implement pader maner2 subject...botak suda

    dato'-hahaha btol2...bkan jenis yg curik enjin jet nyer miahahah

    wawiwo-aku mmg berterime kaseh pader ko atas pandangan ko...dah la ko mewakili mesia tok olimpiad matematik dunia..miahaha komen ko memang mahal miaahahha...