maulidur rasul

i insist to write this entry in English...hehehe

haaa maulidur rasul kembali...ingat lagi dloo maser kecik2..maulud adelah ahri yg besh pasal cuti
tp cuti bkan bermakne leh tido sampai tgh hari
kat johor besh mauludnyer
walaupun x der perarakan sejak berdekad-dekad lamernyer(x kecoh pon dan x pulak dipolitikkan miahahha)
tp maulud disambut penuh meriah
diisi dgn pelbagai xtvt kerohanian....
spt berzanji(kalo bab bzanji orang johor r yg beshnyer miahaha)
berzanji sampai 13 rawi pon steady laie...miahahaha
aku pon terel per berzanji...
soh r try lagu per pon gwa leh bawak..maihaha

ingt lagi dloo..
kalu maulud neh dah cam ari rayer..
pagi2 kene kejut dek mak...
kene g mesjid...
pdahal g mesjid bkan kene wat per pon
soh makan n dengor ceramah...
tp biasernyer ceramah tu diabaikan...
orang2 tuer jerk dgo ceramah
bdak2 g makan

aper yg beshnyer pasal makan ialah
orang2 johor dari kecik dah diajor tok berkongsi makanan
biasernyer maulud makanannyer dihidangkan dalam dulang
biasenyer nasi briani r...(perghhh sedap syall..bak kater lokman kalo peserai briyani matsyah)
ini bertepatan ngan sunnah Rasulullah s.a.w

makanan untuk seorang cukup untuk 2 orang dan makana untuk 2 orang cukup untuk 3 orang dan seterusnya...


lepas tuh kat mesjid tuh memang meriah giler r...tyme tu r ramai peniage..
ingat lagi dloo lepas makan
kiter berterumbe(men kejor2) ngan kawan
dah penat g kat mak pak yg tgah dengor ceramah mintak dwet..
pastuh bli air...n gler2 kapas(heaven2)

pastuh ader satu taun tuh yg bagi ceramahnyer noh gadut..
mufti johor r tyme tuh
yg terkenal ngan penyampaiannyer yg menjerit2 danmemekik2 miahahaha
so ramai laa yg datang dan mesjid tuh akan menjadi ramai orang datang..

tp biler dah meningkat remaje...
kene gak pakse dek mak gi...

mak: P g la mesjid jom..g dgo ceramah..kalo x nak dgo ceramah pon gi la makan...

ngahahaha mak aku memang sngaje soh aku pergi spayer smgt tuh x pudar...smgt cintakan Rasulullah s.a.w..bkan aper kekadang tuh ceramah dier masyukk..sedih pon ader...menginsafkan...kiter neh manusia..cepat lper...jadik kiter perlu diingatkan dari taun ker taun...hinggalah dalam liang kubur skali pun kiter masih diingatkan tentang bbraper perkara..spt...ma rabbuka dan sbgainyer..

dah 3 taun aku x sambut maulidur rasul kat johor...mmg rindu r kat makanan dalam dulang,ceramah n berzanji...bkan aper makan dalam dulang neh besh...ader skali tuh kat kedah(mtrk) maser tuh ader r makan dalam dulang..ramai kawan gwa yg geli katernyer nak makan dalam dulang...ktorang(dak2 johor) selamber yaya jerk bedal sehingga menjilat lantai laei...

aper pon kalo kiter cintakan Rasulullah s.a.w adelah dgn kiter mengikut sunnah baginda..berselawat ke atas baginda..x perlulah berarak tok menunjukkan rasa sayang kiter pada Rasulullah s.a.w. cukuplah dgn mengikuti sunnah dan berselawat...

::::Keharokkan apekah yang terjadi::::

Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bersalawat (memuji dan berdoa) ke atas Nabi (Muhammad s.a.w). Wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah kamu ke atasnya serta ucapkanlah salam dengan penghormatan. [Al-Ahzab: 56]..salam maulidur rasul
8 Responses
  1. cik wawi Says:

    aq pon suke makan dalam dulang ramai2 tu...
    ehee~
    tp start ceramah sume dak2 da blah kan...
    alasan da ngntok...
    pdhal mak bpk sume g ceramah,
    ank2 balik rumah men pc game...
    kecik2 perangai da cam hapew jek :P


  2. Nur Cahaya Says:

    masa sy skolah rendah, ktorg mmg dah dibiasakan mkn dlm dulang. 1 dulang, 4 org. dr darjah 1, sampai drjah 6. n bila wt reunion, amalan tu still berjalan. mengeratkan silaturrahim.


  3. saufiahmad Says:

    wawi-miahahahha perangai memang cam chi laie laie dak tiram miahahaha...tp btol la..dak2 maner nak dgo ceramah..baek dak laki ato dak pompan..miahahaha

    kiki-gud one...


  4. LadY LenG Says:

    sopi,aku suke dgr ceramah ni..
    hahhahaha....


  5. saufiahmad Says:

    pkok-ceramah aku memang sker didengari oleh pelbagai pihak...baek orang tue..orang mude mahupun burung pkok sker mendengar ceramah aku miahaha....makasih pkok


  6. akakakah..biasala aku pown suke brteromber lagi2 tyme ceramah..knkadang jd waiter bgi makanan kt org yg dgr ceramah..siangnyer plak..biasala makan nasik briyani maksah 2..2 kali do..1st pagi dri skolah bratur ke masjid 2nd lps solat jumaat aku kn dok blkakng masjid akakakah..da lame gak x mkn..geli giler kalo x mkn dulang akakakah...


  7. cik wawi Says:

    memang klu ade pon kt ceramah tu bdak2 memekak jek kan??
    bek bg balek uma...
    ahahha...
    mst ko pon cam aq kan dolu2...


  8. saufiahmad Says:

    yelah lokman...skang dah pandai komen mngomen...

    wawi-aku agi baek r dari ko...ko samseng kia miahahha