Macam Mana : nak buat bokeh manipulasi

miahahaha..ramai yg nak tau camner aku buat cheap trick neh miahaha..x der hal lah aku nak btau..so dengar sini yerk anak2

aper yg anda perlukan ialah

1) kertas hitam yg hitam la..maner nak dapat ader bli kat kedai..
2)gunting
3)selopintape miahaha ato pon selotape...
4)pembaris jgn diluper yerk..
5)anda perlukan pensil jugak untuk melukis
6)haa paling penting anda ader camere...compact aku x pasti tp kalo dslr boleh jerk
7) kalau bleh pakailah lens yg ader F dier kecil yerk..macam 50mm f1.8 ker..50 mm f1.4 ker..kit lens aku x pasti...
8) anda kene ader kesabaran dan kreativiti dan kerajinan...miahahahah xrajin gi tido

perkara pertama yg anda kene buat ialah ukurlah diameter lens anda..kalu cam aku aku pakai 50mmf 1.8 nyer lens..x mahal mampu milik oleh semua rakyat mesia kalo menyimpan...

haa ni bahan2 nyer...lens 50mm f 1.8 kertas hitama gunting,pembaris...dan kecekalan

buatkan hood dekat lens tuh...dan tampalkan bentuk yg anda inginkan dan pastikan hasilnyer macam neh



haa boleh korang buat lah macam maner pon..asal jadik camnerh...owh mengenai diameter hati tuh plak..korang bedal la 15mm-20mm..atopon 1.5cm-2cm miahaha


bentuk hati yg dibuat.mudah jerk nak potongnyer..lipatkan due..dan potong..mudah jerk..kalo x pon gner la pisau...

mesti korang tanyer abes camner nak tukor2..xkan nak beli 2-3 lens kot..korang nih pon jgn ler jadik baghal beno buat lah macam nih


haa ni kire dier jadik sarung dier r..so buat la 2-3 sarung..kan senang..

dan selamat mencuba



bedal jerk  gner kreativiti anda..x perlu lah meniru gaya aku 100 peratus..sebab aku pon cilok dari orang x gner 100 peratus dier nyer care miahahah...


:::keharokkan apekah yg terjadi:::

selamat mencuba...

Perkenalkan diri dan gaya fotografi anda melalui karya2 anda secara online ataupun offline supaya client anda tidak minta anda mengambil gambar seperti photographer "lain" kecuali dengan gaya anda sendiri. 1 photographer hanya ada 1 gaya & 1 signature walaupun ada 1000 clients. Bukannya 1000 clients, dgn 1000 gaya - Saiful Nang founder candidsyndrome

dalam erti kata laen..setiap photographer ader dier nyer identiti..banggelah dgn identiti anda terhadap gambar anda...
1 Response
  1. Anonymous Says:

    bokeh oo bokeh..haha.terbaikkk