mock interview

tibe tibe teringat pasal mock interview maser mrsm dlo2..pergh..the day that should be remember...
arituh pergh masing2
dressap macam pegawai...
macam batak...
last2 skang nak pakai formal pon dah malas...

bile teringat pasal mock interview...teringat aku pasal...
kenaper aku menulis blog...
owh lper...mungkin ader yg x au aper tuh mock interview
mock interview ni adelah latihan yg diberikan kpader anak2 mrsm
yg dah nak abes skolah...
kire kene wat resume sendiri
belajo pasal tatatertib kene interview n soon la...
ianyer adelah bende yg patut dibuat
sebab ia mencerminkan uni yg dibawa..
sbhgian dari softskill la kire...

ok berbalik kenaper aku menulis...
sebab dalam resume aku..
aku pernah tulis kerjaya pilihan no 2 aku adelah journalis...

jadi kenaper menulis
ia bukan lah sebab aku dah x der keje..
bnyk keje neh..blambak2...
keje x pernah abes...

ianyer kepuasan.
dloo bile belajor sejarah kiter slalu dengar pasal
penterjemahan
pernah gak terfikir kenape la dorang neh nak terjemah2 lak kitab2 tuh
macam skang r..kenaper la nak di terjemah kitab bahase inggeris kepade bahase melayu

skang baru tau btaper pentingnyer proses penterjemahan tuh
dan aper yg kitre hadapi skang adelah kekurangan penulis dan pakar penterjemahan
bile kiter menulis mengenai sesuatu bermakna kiter memang paham tentang sesuatu perkara
dan bile kiter paham mungkin ader cambahan ilmu disitu berlaku...
dan bile ia diterjemahkan dalam bahasa melayu secare x lansung bangsa malaysia akan diangkat martabatnyer sbg satu bangsa yang berilmu..kerana ilmu itu datangnyer dalam bahasa melayu itu sendiri...
mudah kan konsepnyer...
mungkin sstgh ader yg menggaru kepale aper yg aku dok merapu tuh....
tp aku x kisah..orang yg x paam tuh orang yg blagak pegawai r tuh miahahaha

tapi pelikkan akuu pon bkannyer tulis pasal akademik sgt pon...
miahaha lagi satu pemikiran cetek yg muncul...
ader satu citer tentang budaya membace...

mak cik: cikgu anak sayer nih bkan suke sgt bacer buku..yg dier tau bacer komik jerk...doreamon
cikgu:alaa biaselah dak 6 taun baru tau membacer...
mak cik:tp yg x eloknnyer dier neh asek membacer komik jerk bkan buku akademik pon
cikgu:mak cik camnilah makcik...dak kecik nih x kan kiter nak dier bacer buku yg berat2...buku tetang hal masalah global..yg penting kat sini kiter nak pupuk budaya membaca...bile dier meninkat remaja nanti iAllah budaya membace komik ni akan berevolusi dan dier akan start membacer buku ilmiah...


makcik tu smakin bengong dan menggaru kepala...maklumle...mak cik seorang yg blagak pegawai di pejabatnyer padahal dier bukanlah pegawai...

aperpon kiter kene memupuk budaya menulis tuh dari awal...lamer kelamaan bende akan berevolusi dan pasti akan menyumbang sesuatu walaupun 0.1% kepada bangsa malaysia...kalau budak neh salah kiter tunjukkan dgn care yg btol..jgn dimaki..jgn di pinggirkan...ialah budak dier ader smgt yg len macam miahahaha...

:::keharokkan apekah yang berlaku:::

aku akan terus menulis...x kire aper...sbb itulah kepuasan aku..macam korang mungkin kepuasan korang adelah bile melihat barang koleksi ,ato melihat makeup anda yg pelbagai,memiliki beg tgn jename lv gucci dan sbgnyer..dan mungkin ader orang yg mempunyai kepuasan bile berlagak spt pegawai sedangkan dier adelah seorang yg looser...what a looser...
5 Responses
  1. ain Says:

    pegawai yg berlagak sedangkan bukan pegawai.miahahaha.memg looserr la..ape kes?mcm ade cite je.chill aje


  2. saufiahmad Says:

    mmg ader citer tp x per...nanti aku citer kat ko..right time right place..waittt..


  3. cik wawi Says:

    itu mock intebiu mmg cambest...
    sume org nk jd dr,
    tbe2 aq nak jd mathematician...
    layankan aje la~


  4. saufiahmad Says:

    skang ko dah jadi mathematician..siap mewakili mesia g olimpiad dunia tuh..kentang...fewwit


  5. cik wawi Says:

    ahahahha...
    lom grad lg weyh..
    br halfway neh...