Dato Onn Jaafar

kadang2 kita terlalu asyik mendengar pejuang berhaluan kanan
sperti merekalah yang berjuang berseorangan
mendapt kemerdekaan
sedangkan ramai lagi pihak yg bertanggungjwaab
dalam membangkitkan semnagat nasionalisme
dalam mencapai kemerdekaan

sudah 53 tahun kita merdeka
tp matlamat kita untuk menjadikan
satu negara malaysia yg terdiri daripada kaum yg bersatu padu masih rapuh
dan kukuh..masih ader smgt perkauman yg menebal dalam
diri kita..x cayer tanyer diri kita sendri..
sungguh tidak matang(bak kater kaled nordin..aper yg die tau cakap..x matang x matang jer)

bagaimana pulak dengan mereka yang dilabel sbg pihak berhaluan kiri
keringat dan darah mereka dibazirkan begituh saja tanpa dikenang
kesina mereka pejuang yg x didendang
ader yg pernah berkata
jika kite mendapat kemerdekaan melalui pertumpahan darah
mungkin kitga lebeyh menghargainya
tiadanyer penyelewengan,tiada rasuah dan sbgnyer..

tapi kenape tajuknye dato onn jaafar...
die adelah seorang tokoh yang sgt saya kagumi di Malaysia
belum ader seorang pon yang boleh menggantikan beliau..
jgn kater anak dier,ato cucu dier Dr M pon skali x leh
menggantikan beliau

belaiu yg telah dilahirkan johor lebeh spesifik kat muor...
merupakan pemimpin yang memperjuangkan kebenaran
berdiri di paksi kebenaran..x kira siapa yang mengahalang
asalkan perkara tuh batil beliau tetap akan membangkang
sebab perkara tuh salah..dan harus ditentang
tidak kira siapa pun kerana
beliau paham bahawa kebenaran itu tidak bengkok pade mane2 pihak

contoh:

1920 Bekerja semula di Pejabat Pnasihat Johor tetapi dipecat oleh Sultan Ibrahim pada 31 Jun 1920 kerana membidas baginda tanpa berselindung berkaitan isu harta.

1927-1936 Dibuang negeri ke Singapura oleh Sultan Ibrahim kerana menyiarkan berita Sultan Ibrahim memperalatkan JMF sebagai buruh paksa dalam akhbar Sunday Mirror. Sultan Ibrahim membina padang lumba kuda dan membuka ladang di Pagoh, Tasek Utara dan Pasir Pelangi menggunakan JMF

tgok saper yg dier melawan..bukan bererti menderhaka..tetapi menegakkan keadilan..kerna keadilan tuh tidak kira siapa..bapak ker...atok ker...abang ker.boss besor ker...salah tetap salah dan harus ditegur..kalau x berangin masakan pokok akan bergoyang yer x??

beliau juga telah mengembangkan idea beliau melaui
penulisan..spt yang saya dan kalian buat..

dan disebalik itu juga beliau juga sanggup meninggalkan UMNO yang dibuat oleh
tgnnyer sendiri..semata2 kerana orang pada zaman itu masih tidak bekembang mindanya
untuk menerima idea beliau yg ternyata futuristik kerana
1 malaysia baru nak digunakan sekarang...

aper yg beliau cuba buat berbeza dengan aper yg parti perikatan telah buat...
beliau inginkan kita.melayu..cina ..dan india untuk duduk didalam satu rumah..
lebih erat...lebih muafakat dan berkesefahaman..adil dan saksama
tapi aper yg perti perikatan telah buat..
merka mengumpulkan melayu,cina dan india dalam satu taman perumahan
bukan dalam satu rumah...
masalah kau kau punyer masalah..
masalah aku..ko x yah tau..
jadi penyatu paduan itu tidak kukuh prosesnya..
betapa jauhnyer pemikiran dato onn mase tuh
dalam membentuk negara MALAYSIA
bukan negara melayu..

kerana beliau..diamta beliau..beliau telah lame nampak
ah chong.munusamy sebagai adik beradiknya..bukan jiran atau orang asing baginya
dah tiba masanya kita membangunkan negara sbg satu identiti
mungkin beliau menginginkan bahawa...kita dikenali sbg orang malaysia dahulu
sblom dikenali sbg melayu cina,atau india..

sile tinggalkan pemikiran zaman P.ramlee anda slepas bacer ini artikel...
sile lah maju..orang yg maju x memandang warna kulit sbg perbezaan..
majulah wahai pemikiran anak bangsa..
jauhilah perjuangan perkauman sempit spt yg berlaku skarang
udah 53 tahun sepatutnya menjadi lebeyh matang
aper yg kita mahu lihat adelah pembangunan bukan sekadar bangunan ;)

:::keharokkan apekah yang berlaku:::

jika dulu saya pernah ditegur kerana menyingkap tentang kelembapan sesebuah organisasi..saya akur..tp selepas mengetahui sejarah dato onn saya paam..kenaper perlu rasa bersalah..mereka sepatutnya yg patut rasa bersalah..mereka lah yang memalukan organisasi mereka itu sendiri dengan berkerje lembap..dengan pengurusan yang sgt lembab.. bukan saya..saya hanya berkata yang benar...

kemudian diugut dengan SB....ni sumer permainan mereka yang sudah MATI PUCUK..tidak berdaya untuk melawan dan tidak boleh menerime kesalahn sendiri.kalau kau betol2 jawe meh buktikan kerje kau pantas..di bulan baik ini maka saya memaafkan kamu semua..dan hanyutlah kau dalam keenakkan kehidupan mu..smoga organisasi itu menjadi lembap dan terus lembap...smoga gagal lah kamu..

ingatlah yg kalah pasti bangkit dengan smgt yg lebeyh besar

Selamat Hari Merdeka MALAYSIA..namamu ku julang..





8 Responses
  1. Sophon Says:

    Onn Jaafar ni bos partai Negara ke?


  2. saufiahmad Says:

    yezza sblom menubuhkan parti negara dier menubuhkan independent malayan party (IMP) sblom merubah kepade parti negara...


  3. Yeap..aku setuju dengan ko bro..aku ada terbaca dalam sejarah dato onn...dia berjuang untuk rakyat malaysia yang berdiri dengan keadilan..bukan atas nama bangsa yang pentingkan diri sendiri...apapun bro,thanks kongsi maklumat,,membuat aku teringat kembali kisah dia....


  4. Anonymous Says:

    Sebab dia dah tengok THE ARRIVAL dlm youtube...walaupun time tu takde internet...even computer


  5. Anonymous Says:

    Sebab dia dah faham apa itu FREEMASON as what 'THE ARRIVAL' dlm youtube tu explain....


  6. saufiahmad Says:

    aper plak dier tgok arrival neh miahaha...freemanson lah ..dajal al masih la...iluminati la bagai miahaha..kelako2


  7. Jaafar Onn,pejuang ape plak? ahhaha


  8. saufiahmad Says:

    miahahahha...jaafar onn..miahahaha