NIkah Gantung

macam beshkan tajuk ni so sblom ape2 jom tgok post neh

nikah gantung

jangan ler dicap aku sbg pejuang umno plak lepas neh gara2 ader pendapat yg bercanggah dengan pendapat Nasrudin Hassan...

bagi aku la kan ni pendapat peribadi la kan..bagus nikah gantung ni cume...kenape begitu sangap wahai pemuda dan pemudi sekalian...

bagi aku la kan ni adelah jalan penyelesaian yg terakhir..spt dah terlalu sangap sangat dah..seperti nafsu sekarang sudah menjadi maharaja kepada diri..bukan lagi akal yg mengawal nafsu...

perkahwinan ini bukanlah perkara men2 dan sye sgt sutuju agar dipermudahkan urusan untuk menikah x perlulah birokrasi yg banyak sehingga muncullah lawak qunut panjang dan qunut pendek smase nak amek borang nikah..dan terbahaklah kita mendengarnyer..WTD

tapi tentang persediaan..perkahwinan bukan perkara yang mudah..hubungan sex ajelah yg seronoknyer dalam perkahwinan..tapi tanggungjawab tuh septutnyer diberi keutamaan

maner jati diri kita sebagai seorang islam yang sepatutnya menjadikan akal itu tuan kepada nafsu???

kenyataan sekarang kiter terlalu lemah...ingin mengawal nafsu..mana perginya malu yg membendung nafsu..mana perginya akal yang menjadi tuan kepada nafsu mana perginya akidah yang menjadi panduan kepada nafsu...

cinta seharusnya diselimuti dengan perasaan tanggungjawab..ingin memelihara pasangan masing2 dari dijilat api neraka...tanggungjawab datang dahulu sebelum perasaan itu muncul...

nikah itu luas maknanya bukan sekadar menghalalkan hubungan se tapi ia merangkumi sebuah institusi kekeluargaan..andai anda belum bersedia menanggung tanggujawab usah bicara tentang cinta mahupun nikah..
jika nafsu bergolak maka ada cara yang telah diajar untuk membendung nafsu tersebut..

antaranya ialah berpuasa sunat..memperbanyakkan zikir dan banyak lagi amalan2 lain..

saya cuma bimbang institusi kekeluargaan akan dicemari dengan cerai yang semakin meningkat akibat nikah gantung..itulah antara sebab utama kenapa saya tidak berapa setuju dengan muda mudi sekarang yang lemah dan spt tidak punya jati diri..memikirkan keseronokan berbanding dan tanggung jawab ...

sesunnguhnya cerai adelah perkara yang paling dibenci oleh Allah..macam2 gejala yang boleh timbul disebabkan oleh cerai..haisshh

tapi jika sudah bergolak sangat nafsu tuh cara terbaek adelah dengan menikah..menikahlah wanita yang anda cintai itu dengan cara yang baek..dengan penuh tanggungjawab dan sebagainya

jadilah lelaki yang punya maruah dan harga diri..jgnlah begitu lansi sekali :))

::::Keharokkan apekah yang terjadi:::

tolong jgn cop aku sbg pemuda umno plak lepas neh maihahaha..saya menyokong nikah gantung ni diperkenalkan tapi perlulah diperhalusi untuk mengelakkan cerai..aper pon sumer bergantung kepade kita sendiri yer x??

wahai lelaki cintailah wanita itu kerana cintakan penciptanya :))
6 Responses
  1. ANISA NASIDA Says:

    topik yg bgus utk dibincangkan d klgn pemuda pemudi.

    nikah gantung ada pro and cons..

    apapun, berkahwin biarlah ikhlas..

    tuntutlah ilmu rumahtangga secukupnya sebelum melangkah ke alam perkahwinan..

    cegahlah maksiat sebelum berkahwin..


  2. saufiahmad Says:

    umm kan kan nisa'

    ader pro n const dier memang x dinafikan...
    nak bernikah biarlah ikhlas yer x...ahahaha bukan skadar orang kater men lepass jerk...

    thanks for the comment :)


  3. hahaha....bestnya nikah gantung...bro,bila agi nak nikah...hahaha...bagi aku,khusus perkahwinan pun baik buat awal...hahaha....


  4. di dalam sejarah daulah khilafah islamiyyah dulu.
    Kerajaan ada bagi dana utk pasangan yg ingin bernikah bagi mengelakkan kes2 zina.
    Maksud nya nak bernikah pn ada subsidi,bagi yg tak mampu lah..
    Boleh rujuk Kitab Nizhamul Al-Ijtima'i Fil Islam...
    Ditambah pula dengan perlaksanaan hudud yg menyeluruh,maka peluang utk bercouple/melakukan zina amatlah susah sekali bagi warga daulah/ rakyat ketika itu...
    hari ni sistem yg rosak melahirkan rakyat yg berperangai seperti binatang.sebab itu tidak mustahil kes2 bunuh bayi dan anak haram berleluasa...Allah Taala dah ghoyak dale al-Quran,jange menyekutukan hukumNya,jange berhukum dengan hukum selain yg Allah SWT turunkan,maka terimalah kecelakaan di dunia lagi,ni belum di akhirat lagi...bila amik hukum buatan manusia,habih rosak binasa semua ketamadunan manusia...ke guano? betul tak ambo ghoyak ni?


  5. Anonymous Says:

    topik yg sangat menarik. It's all right ape yg sedare sdari komenkan. Tapi, bg sy, klu dah memang xblh tahan nafsu, n nak nikah jugak, tanya balik diri. Kerana apa nk bnikah tu? Adakah dsbabkn tntutan nafsu atau lillahi ta'ala? Umat zaman skang slalu blaku konflik antara 2 tujuan ni. Keinginan 2 mmg fitrah. Tapi, kita kna ingat jugak. Pkahwinan bukan stakat nak bahagia didunia, tapi diakhirat. Jgn bhagia dan bkasihan di dunia, akhirat nanti bmusuhan. Hal nikah mmg perlu difikir sdalamnya n perlu bsedia pikul tggjwb dgn amanah.


  6. saufiahmad Says:

    chuah - mu pikir sedak jer..obak r mum miahaha
    apeh sharp - apekeheinye kamu cakap kelantan..deme patut memperkayekan bahase perak deme...ape ghonjang x tido lagi miahaha...
    aku ok jerk tpkan..bior ler kiter didik anak2 kita nanti supaya menjaga iman dan tahu malu dan kental jiwanya bukan menjadi hamba kepada nafsu

    anynomous - :)