nasyid

samase sedang sronok berkerje di unit unggas...
tbe terdengor lagu nasyid zaman lewat 90 an
miahahah kelako2
then teringat muzik nasyid juga seiringan dengan dunia moden
jenis genre musik
penggunaan alat musik nyer juga sudah berubah

jom kite singkap kembali era2 nasyid dari zaman ke zaman

1. zaman mak bapak kiter dloo


al jawaher...ahaha kelako2...nyanyi lagu nasyid..tudung pon ala2 puteri umno miahaha...
dah la pompan yg suarenyer aurat..
tp lagunya dikatakan evergreenn..spt kembara berjalan di tanah gersang..miahaha
yg skarang di populerkan kembali oleh ustaz akhil hayy
di telan zaman dan dikecam hebat
maka kumpulan ni pon abes gitu aje
tp bile zaman 90-an ke awal melinium
ade satu kumpulan ala2 ni keluar 
yg lagu die camneh
sayang..sayang ayah...
sayang sayang ibu bla bla...
tp kumpulan tuh satu lagu je la kot yg popularnyer miahah pastu pupus..
syukur orang mesia masih mngerti mane yg boleh n mane yg x boleh

2. zaman raihan

raihan memang hebat...mereka telah mengubah senario muzik nasyid tempatan..ingat x lagu dorang puji pujian
lepas tuh sume lagu dalam album die meletup.....iman adelah mutiara...subuh..sesunggunya dan macam2 lagi
raihan bertahan sehingga salah sorang kumpulannya meninggal di saat itu populariti raihan makin merosot

x dilupekan juga Hijjaz yang memeriahkan lagi industri nasyid..dgn lagu.rasulullah dan macam2 lagi..dlo2 musik hanye menggunakan paluan gendang dan kemantapan vokal dan harmoni jerk..tetap sedap dan evergreen

3.zaman nasyid cinta2



zaman awal melinium menunjukkan satu perubahan dalam industri nasyid...apabila munculnya kump in team dengan lagu cintan cintunnya miahahaha...kelako kan..lagu ni lah yg dipasang hari tuh yg mengingatkan aku tentang revolusi nasyid...

bisikan nurani lah...kalimah cinta lah macam2...rabiatul adawiyah lah...hmm tp kumpulan nih x bertahan terlalu lame ngat...tp masih ade la sehingga kini...

musik mereka lebih segar dan mengikut trend semassa...keluar dari musik nasyid ortodok yg menggunakan gendang dan kemantapan vokal...lain2 kumpulan adelah mustika..unic n so on miahaha

4. zaman rabbani


wlopon rabbani muncul pade zaman raihan..tp dorang populer slepas join kru..intifada telah menimbulkan fenomena...tp saya tetap salute arwah ustaz asri...suare die sgt merdu ...gemersik sgt..dan boleh wat hati cair...


5.. zaman maher zain


ahahah ni pon fenomena gak..lagu berunsur ketuhanan yag lebih moden dan liriknya lebih bagus dari cintan cintun...miahaha..bg saya yg penting dalam genre nasyid adelah liriknya yg mantap...dan maher zain ade package yg cukup lengkap...rupa paras yg menarik...suara yg besh...dan lirik yg mantap...x heran bile ramai yg tergode sampai ramai wanita yg terlonjak2 di konsertnya..ahahaha.kelako2...

6. artis nasyid pilihan saufi ahmad

ye die datang dari seberang...opick. name x nasyid lansung..opick...

tp dalam ramai2 mabuk maher zain..saya kurang la terpikat kat maher zain..sbb lirik die x seindah opick...
opick dikenali kat mesia dgn lagu Alhamdulillah ft amanda
tp ape yg penting opick nyer lirik sgt menyentuh hati...suaranya lagi
lagu seperti taubat..takdir..ya rahman..cahaya hati dan banyak lagi...
musiknye pula memang lah menggunakan banyak alat musik bertali
tp x macam orang len juge menggunakan nya...
tp saya yakin liriknya amat menyentuh hati 

Allah engkau dekat penuh kasih sayang
Takkan pernah engkau biarkan hamba-Mu menangis
Karna kemurahan-Mu
Karna kasih sayang-Mu

pergh leh tersentuh hati yg keras :'(

ape2 pon nasyid adelah genre yg x perlu dilupekan wlo macam mane metal skalipun anda...dan yg paling penting jgn lpe alquran,wirid dan berzikir...x kire btape ya a aw..(hip hop) pon anda...

:::keharokkan apekah yang terjadi:::

freeze!!! @ ulu chepo..

keadaan di ladang ostrich pagi...hampir setiap ari camni..indah kan..SubhanAllah

fmale ostrich~ baek x garang tp kurang cantik


jantannn! memang dasar jantan..garang..nak mamp..tp cantik hoho

ade sorang penah kene sepak ngan kaki die neh..ooo bahaye wooo...


anak ostrich yg comel lebih beso dari puyuh dewasa..ni usianya 3 ari...tp bile dah beso garang nak mamp

anak ostrich tuh bengang jek kene main2 ngan aku miahaha..anak burung unte leh la ko main2kan

cbe ko main2 kan yg beso...ngaa wlopon napak berani tp sbnonye sgt takut..anytime leh kene tendang keluar dari pen dan masuk icu miahaha..tp nih burung nih baru sampai dari seremban..antara yg paling jinak...kalo x jgn harap nakdapat masuk miahahaa...


7 Responses
  1. cik wawi Says:

    mengapa baby ostrich terlalu comel ?
    kenapa kenapa ?
    geram aku tengok.
    macam nak jadikan pet je.


  2. saufiahmad Says:

    ko perlu berfikir lebih sejuta kali...sbb baby die memang comel tp kang dah beso die sepak ko kang KO ko miahahaha...


  3. i'm shirO Says:

    tahniah sbb xkena tendang...:)
    ostrich yg comeyl..^^



  4. cik wawi Says:

    dah besar nanti aku taruk la kat kandang ko. seminggu sekali aku datang melawat :P


  5. saufiahmad Says:

    damm baek sembelih je kalo dah beso..kulit die mahal oo wawi


  6. cik wawi Says:

    ni yg aku risau nak tinggal kat kandang ko ni. macam bakal2 mati muda je ostrich aku.