what we had left

sbg bangsa malaysia yang bebas berdaulat
berapa ramai antara kalian yang mempunyai kawan rapat dari kaum lain?
kawan rapt disini bermaksud kamu masih berhubung biar pun jauh
berkongsi rahsia..
bergossip..bla bla..dan ape jue yg korang rase patut dibuat oleh teman rapat la kan

x banyak...x banyak kan
wlopon selepas lebih lime puluh tahun merdeka
tahap toleransi antara kaum lain adelah kecil
kerana apa ?

persamaan mewujudkan perbezaaan
kita lebih tertarik untuk berkawan dengan mereka yang mempunyai
sesuatu yang sama antara kita 
ato kate omputehnyer something that we share in common

ape sbanrnye berlaku di malaysia..adekah warna kulit membezakan kita
kire yg gelap x leh kawan yg cerah dan sawo matang
aduh salah kulit la pulak miahaha...

ape yg sbnarnyer yang berlaku adelah

1. kita berada dalam zon yang selesa.maksudnya kita x memerlukan antara satu dengan yang lain.maksudnya kita selesa dengan keadaan skarang dan x perlunya orang asing wujud dalam kehidupan kita.maka toleransi antara kaum akan berkurangan..idea dari daniel gello

2. dasar negara...mungkin rakyat telah dimomok momok kan dengan pendapat bahawa suatu kaum M cume ade suatu kuase je lagi iaitu ketuanan M..maka disini berlakulah pembahagian kasta..kaum M terlalu enak bertongkat sehingga mereka tidak boleh berdiri sendiri tanpa tongkat..lalu mereka dimomok momokkan jika negara jatuh ke tgn kaum c atau i maka ketuanan M akan pupus...alolo kesiannye kaum M nih..malu saya nak jadi orang yg sentiase memerlukan tongkat..sperti kaum M ni semuanya OKU miahaha...

akibat terlalu enak dibuai kite lemah..tapi satu masa dulu saya ingat bahawa kaum M ni adelah kaum yang hebat...jadi sya leh katakan wahai Kaum M...kamu ni kuat bila di badai lemah bila dibuai..ayuh sedarlah kamu hanye dimomok2 dengan permainan politik bangsa kamu sendiri.

3. tinggalan penjajah yang mewujudkan perbezaan antara kaum..tapi penjajah dah lame dah tinggalkan negara ni.sepatutnya kita yang ada akal dan otak ni boleh terima kita sebagai satu bangsa iaitu bangsa Malaysia..x perlu timbulnya soal.."wei lu balik negeri u la...ni negara gua lu sibuk datang wat onar"..sungguh tidak terpelajar miahaha...saya rasa x perlu ade istilah kaum imigran buat mereka yg memgang kad pengenalan biru..mereka adelah rencah didalam kehidupan bangsa malaysia..hilang satu maka kuranglah rencah dalam kehidupan :)

ok lah nak kate sgt die xde persamaan..hei hei..sekurang kurangnya kita manusiakan..die pon manusiakan...dan yang paling penting adelah kita bangsa malaysia..itu lebih penting disematkan dalam hati berbanding ketuanan M..bukan ketuanan mahathir miahahaha...

::::keharokkan apekah yang terjadi::::

think about it...change it...n switch!!!
6 Responses
  1. i dbesarkan dlm komuniti chinese and almost 90% best frends i org chinese... mereka x anggap perbezaan kulit itu adalah masalah bahkan senang bergaul... sepanjang i skolah di kepulauan borneo, x pernah xperience racism or something like that... serious... kalau nak kata perbezaan membawa perpecahan x jugak, sbb sarawak alone ada 30 etnik bbeza... x jugak kita dgr diaorg buat rusuhan ka... kadang2 rasa pelik jugak kan... hahahaha~


  2. King Abraham Says:

    Never knew the existence of "racism"...until pindah ke semenanjung taun 2000..
    -true story-


  3. Shakina Chu Says:

    Betul2,, x pernah wujud racism dalam kamus hidup dan rasa 'racism' sepanjang hidup until dtg blajar kt semenanjung ni.. Because we in sabah consider ourselves as sabahan not just as our our ethnicity. Plus, maybe bcoz sabahan byk mix marriage. Apa2 pun baik dgn semua orang x kira bangsa n sentiasa husnuzon :)


  4. saufiahmad Says:

    perkauman di semenanjung lebih hebat dari borneo..umm...itu satu bende yg realiti...jgn tkejut...saya dibesarkan dalam keluarga yg mendidik supaye jgn bersiat perkauman..kalo sebuk kling pon leh kene tampo miahaha no offense guy out there just contoh...:)


  5. i'm shirO Says:

    saya ada saya ada...hii~ ><


  6. mudah2an akan sampai suatu masa di mana semua rakyat malaysia mendapat hak dan kekayaan sama rata tanpa sebarang hak2 keistimewaan dan ketuanan2 kaum tertentu.kerana sistem kasta yg bodoh inilah yg telah memisahkan kita dan mewujudkan tmbok perkauman antara rakyat malaysia..